fredag den 18. marts 2016

Mindfulnes

Jeg har i dag været til mindfulness og yoga afholdt af Lone Fjorback. En rejse, hvor jeg i dag fik parkeret ugens udfordringer på arbejdet, og lærte om Oxytocin.
Oxytocin er et hormon, der dannes i hypothalamus og lagres i hypofysens baglap (neurohypofysen). Hormonet findes i meget lille udstrækning hos mænd. Hos kvinder findes hormonet i større mængde. Det udskilles bl.a. ved kram på over 30 sekunder, hvorfor det kaldes kram-hormonet eller kærligheds-hormonet.
Jeg hørte om ensomme mennesker, der bestiller kropsmassage, blot for engang imellem at blive rørt ved, og derved at kunne opleve at kram-hormonet udskilles. Jeg lærte, hvordan man kan udløse hormonet hos sig selv ved at trykke hænderne mod brystbenet . Absolut noget, som jeg kan bruge på mit arbejde. Mange ensomme søger desværre også læge, blot for at opnå kontakt med et andet menneske.
Jeg fik billedet af denne statue fra vores Islandstur i 2013. Den forestilles dog ikke ensomhed, men han ser trods alt lidt alene ud.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar