lørdag den 27. maj 2017

Oprydning

Siden påske har jeg prøvet igen, igen at rydde op. Det er ufattelig svært for mig. Jeg kan mærke, at mine ting blokerer for min lyst til at gå i gang med noget kreativt.

Jeg har læst diverse artikler i ugeblade om at systematisere oprydning. Problemet er, at jeg går kold i det, og det ligner mere rod bagefter, når det meste kommer ind i skabene igen.

Jeg elsker loppemarkeder og har svært ved at smide ud. Nu er det blevet for meget for mig. Vi har sat huset til salg og blot tanken om alt det, der skal pakkes ned, er uudholdeligt.

Gennem årene er jeg kommet til at ligne min farmor. Hun havde virkelig mange ting. Det var også som barn meget mere spændende at besøge hende fremfor min mormor, der var rigtig god til kun at gemme det vigtigste. Tiden gik meget bedre hos min farmor, når vi måtte gå i skabe og skuffer.

Jeg har lignet min mormor på oprydningspunktet i mine yngre dage, men farmors samlergen er trådt mere frem. På mit arbejde er alt ryddeligt, men hjemme....... Og så er det altså ikke så galt, som det lyder, men det er for meget for mig.

Siden påske har jeg således sat mig et mål. 4 uger fra påske skal jeg skille mig af med 5 ting hver dag. Stort som småt - bare et eller andet - i alt 140 ting. Jeg har bedre kunnet overskue oprydningen å¨den måde. På mobilen skriver jeg det ned og tæller løbende sammen. Jeg har ikke helt kunnet overholde det, men har nu, hvor der er gået 6 uger, har jeg nået 109 ting.

For mig repræsenterer de fleste af min ting en værdi, og jeg vil helst sælge dem. Det er dog en langsommelig proces, omend det går hurtigere efter der er kommet lokale facebookgrupper, hvor man kan sælge sine ting. Jeg har solgt meget gennem facebook, og er nået frem til den konklusion, at jeg hellere vil sælge billigt end smide ud med hård hånd, når vi skal flytte.

Hvis jeg ikke kan sælge billigt, er der en gives-væk-gruppe. Jeg har altid fundet stor glæde ved at give væk.

Salget af ting kan fremmes, hvis man gør lidt ud af det. F.eks. billedet af de 2 blå kopper. De blev solgt, da de fik Perlehyacinter i.

Selvom jeg ikke har nået mit mål til tiden, bliver det nået på den dobbelte tid. Jeg vil fortsætte med det, så længe jeg kan, og samtidig undgå at købe nyt. 

Så får jeg måske tid og rum, til at finde symaskinen frem igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar