onsdag den 21. marts 2018

4. og 5. dag på Nymindegablejren

Mig med sløring
Fantastisk aftensmad


Et indhegnet område med pigtråd, låge med lås og resten med blot med 2 wirer man kunne i mellem.

Efter morgenappellen drog vi med fuld oppakning ud i terrænet. Vi skulle være væk i 1½ døgn. Vi begyndte med med træning i enkeltmandskamp og formation. 

Lige inden det blev mørkt skulle vi etablere en vagtpost for kommende nat i en skov. Der skulle graves huller, opsættes 2-mands bivuak og laves vagtplan. Vi var seks mand om en vagtpost, og der skuller være 2 mand på vagt 1½ time ad gangen fra kl. 21.00 til kl. 6.30. Min makker, Jan, og jeg havde første vagt. Herefter 1½ time midt på natten og igen kl. 6.00. 

Inden vagten fik vi udleveret feltration. På det ene billede ses retten pasta med kødsovs. Retten leveres frysetørret, så der skal bare tilsættes vand og det skal stå mindst 8 minutter. Det gik an.

Jeg har ikke det bedste nattesyn, og det lykkes mig at falde ned af en skrænt inden vagten startede. Jeg var ude at tisse på et tidspunkt, og jeg kunne ikke finde tilbage. Min makker troede, at det var en fremmed, så han gjorde intet for at hjælpe mig. Til sidst spurgte han dog om det var mig, så jeg kunne finde ham.

Efterfølgende dag spiste vi morgenmad fra feltrationen og børstede tænder med den tandbørste, der er i feltrationen. Vi blev undervist i vigtigheden af hygiejne. En syg soldat kan ikke slås. 

Vi drog videre med oppakning til et andet sted i området. Her blev i undervist i praktisk udførelse af enkeltmandskamp og flerstyrkers kamp. Der blev skudt med løs krudt, hvilket giver et meget beskidt gevær, skal jeg lige love for. Undervejs spiste vi resten af feltrationen til frokost. Dagen sluttede allerede kl. 18, hvor vi væltede ind i kantinen med beskidt tøj, sløring og vældig sultne. Vi fik 15 minutter til at spise.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar